Gwarancja i rękojmia w praktyce

Umowa kupna-sprzedaży jest jedną z najczęściej występujących w codziennym życiu. Niestety, wciąż niewielu konsumentów zdaje sobie sprawę ze swoich praw. Co zrobić, gdy nabyty produkt posiada wady?

Niemal każdego dnia konsumenci kupują, czyli zawierają umowy kupna-sprzedaży. Często jednak klienci dopiero po nabyciu produktu, zauważają wadę towaru. Co robić? Wystarczy znać swoje prawa, aby walczyć o towar, który będzie posiadał takie cechy, o jakich zapewniał producent czy sprzedawca. Zarówno rękojmia, jak i gwarancja pozwalają kupującemu dochodzić swoich praw. Kiedy powołać się na rękojmię? A kiedy korzystniej jest skorzystać z gwarancji? Czy te dwa prawa konsumentów wzajemnie się wykluczają?

Rękojmia sprzedawcy

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego umożliwia konsumentowi żądać nieodpłatnej naprawy produktu lub też wymiany go na nowy. Zgodnie z § 1 wyżej wspomnianej ustawy, jej przepisy stosuje się „do dokonywania w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny)”. Inaczej mówiąc, jeżeli towar jest niezgodny z umową, czyli nie można go używać w sposób, do jakiego został stworzony, to sprzedawca ma prawo powołać się właśnie na rękojmię.

adult-18808_640
Kiedy skorzystać z rękojmi a kiedy z gwarancji? Zdjęcie pochodzi ze strony: pixabay.com

Wymiana lub naprawa towaru

Dostrzeżone wady produktu konsument powinien zgłosić sprzedawcy lub bezpośrednio producentowi i to w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym je zauważył. Warto przy tym pamiętać, że rękojmia to prawo do wymiany czy tez naprawy produktu na koszt sprzedawcy. Wlicza się przy tym ewentualne koszty przesyłki towaru do sklepu lub też producenta. Zgodnie z przepisami zarówno sprzedający lub producent ma na ustosunkowanie się do reklamacji maksymalnie 14 dni. Jeżeli w tym terminie nie udzieli on odpowiedzi, to przyjmuje się, że uznał on reklamację.

Gwarancja producenta

Inną możliwością, z której może skorzystać konsument, jest gwarancja producenta lub sprzedającego. Taka udzielana jest klientowi nieodpłatnie i dobrowolnie. Kupujący otrzymuje tak zwany dokument gwarancyjny, w którym producent lub sprzedawca przyjmuje odpowiedzialność za właściwości parametrów produktu. Jeżeli wada produktu ujawni się w trakcie okresu gwarancji, kupujący może skorzystać z gwarancji. I w tym przypadku koszt doręczenia wadliwego produktu do punktu gwarancyjnego ponosi sprzedawca lub producent. Dodatkowo, z punktu widzenia konsumenta, ważne jest, że po otrzymaniu już rzeczy wolnej od wad, okres gwarancji biegnie na nowo.

Nie korzystasz z dwóch jednocześnie

Rękojmi i gwarancji nie można ze sobą łączyć. Inaczej mówiąc, klient nie może korzystać z nich jednocześnie. Z tego względu tak ważne jest rozważenie, co będzie korzystniejsze w danym momencie. Na podstawie gwarancji – co do zasady – nie można odstąpić od umowy. Z drugiej strony może okazać się, że gwarancja daje dłuższą ochronę niż przepisy o rękojmi. Dodatkowo pamiętać trzeba, że wykorzystanie prawa do gwarancji nie wyczerpuje uprawnień konsumenta w zakresie dochodzenia swoich praw z rękojmi.