Reklamacja obuwia w praktyce

Jednym z towarów najczęściej reklamowanych są buty. Niestety, niewielu konsumentów wie, w jaki sposób dochodzić swoich praw w tym zakresie. Oto garść praktycznych informacji, dzięki którym będziesz wiedział, czego żądać w sklepie.

Co może być postawą roszczeń, gdy mowa o reklamacji? W praktyce, gdy mowa o butach, taka sytuacja ma miejsce przede wszystkim w porze zimowej. Chyba każdy z nas – przynajmniej raz w życiu – spotkał się z problemem przemoczonych butów, choć producent na opakowaniu wyraźnie zaznaczył, że to obuwie wodoszczelne. Często podobnie jest w przypadku damskich sandałków. Niestety, brak szczegółowej wiedzy na temat praw konsumenta sprawia, że wiele osób – zamiast dochodzić swoich praw – po prostu wydaje pieniądze na zakup kolejnej pary butów. Tymczasem warto pamiętać, że w takim przypadku wcale nie jesteśmy na przegranej pozycji.

Reklamacja a gwarancja

Szczególną ostrożność należy zachować wypełniając reklamację. Z punktu widzenia konsumenta ważne jest tu przede wszystkim określenie podstawy prawnej. Mowa tu odpowiednio o reklamacji i gwarancji. Trzeba przy tym pamiętać, że uprawnienia gwarancyjne wynikają wyłącznie z treści gwarancji i dlatego mogą być różne. W przypadku reklamacji klient zawsze może żądać bezpłatnej wymiany obuwia lub ich naprawy. W przypadku gwarancji dochodzić można wyłącznie naprawy butów.

Sprawdź, co wiesz o reklamacji! Zdjęcie pochodzi ze strony: pixabay.com
Sprawdź, co wiesz o reklamacji! Zdjęcie pochodzi ze strony: pixabay.com

Za wymianę towaru nie płacisz

Jak wspomniano powyżej, przy reklamacji dochodzić można albo bezpłatnej naprawy obuwia, albo też wymiany towaru na nowy. Każdy klient powinien pamiętać w tym punkcie, że sprzedawca nie ma prawa pobierać dodatkowej opłaty za naprawienie wadliwych butów. Takie postępowanie jest niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami.

Paragon – ponowne nadużycie

Usłyszałeś kiedyś od sprzedawcy, że reklamacja jest możliwa tylko po okazaniu paragonu? Faktycznie, z uwagi na fakt, że wiele sklepów sprzedaje te same produkty, konieczne jest wykazanie, że dany towar został zakupiony w konkretnym sklepie. Nie oznacza to jednak, że paragon jest niezbędny. Takim dowodem równie dobrze może być wyciąg bankowy z konta lub przedstawienie świadków, którzy będą w stanie poświadczyć, że nabyłeś towar w danym sklepie.