Jednym z towarów najczęściej reklamowanych są buty. Niestety, niewielu konsumentów wie, w jaki sposób dochodzić swoich praw w tym zakresie. Oto garść praktycznych informacji, dzięki którym będziesz wiedział, czego żądać w sklepie.
Co może być postawą roszczeń, gdy mowa o reklamacji? W praktyce, gdy mowa o butach, taka sytuacja ma miejsce przede wszystkim w porze zimowej. Chyba każdy z nas – przynajmniej raz w życiu – spotkał się z problemem przemoczonych butów, choć producent na opakowaniu wyraźnie zaznaczył, że to obuwie wodoszczelne. Często podobnie jest w przypadku damskich sandałków. Niestety, brak szczegółowej wiedzy na temat praw konsumenta sprawia, że wiele osób – zamiast dochodzić swoich praw – po prostu wydaje pieniądze na zakup kolejnej pary butów. Tymczasem warto pamiętać, że w takim przypadku wcale nie jesteśmy na przegranej pozycji.
Reklamacja a gwarancja
Szczególną ostrożność należy zachować wypełniając reklamację. Z punktu widzenia konsumenta ważne jest tu przede wszystkim określenie podstawy prawnej. Mowa tu odpowiednio o reklamacji i gwarancji. Trzeba przy tym pamiętać, że uprawnienia gwarancyjne wynikają wyłącznie z treści gwarancji i dlatego mogą być różne. W przypadku reklamacji klient zawsze może żądać bezpłatnej wymiany obuwia lub ich naprawy. W przypadku gwarancji dochodzić można wyłącznie naprawy butów.
Za wymianę towaru nie płacisz
Jak wspomniano powyżej, przy reklamacji dochodzić można albo bezpłatnej naprawy obuwia, albo też wymiany towaru na nowy. Każdy klient powinien pamiętać w tym punkcie, że sprzedawca nie ma prawa pobierać dodatkowej opłaty za naprawienie wadliwych butów. Takie postępowanie jest niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami.
Paragon – ponowne nadużycie
Usłyszałeś kiedyś od sprzedawcy, że reklamacja jest możliwa tylko po okazaniu paragonu? Faktycznie, z uwagi na fakt, że wiele sklepów sprzedaje te same produkty, konieczne jest wykazanie, że dany towar został zakupiony w konkretnym sklepie. Nie oznacza to jednak, że paragon jest niezbędny. Takim dowodem równie dobrze może być wyciąg bankowy z konta lub przedstawienie świadków, którzy będą w stanie poświadczyć, że nabyłeś towar w danym sklepie.