E-zwolnienia lekarskie

Od stycznia 2015 roku zmienić mają się zasady wystawiania zwolnień lekarskich. Wykorzystanie systemu informatycznego ma ukrócić wykorzystywanie krótkich i niemożliwych do skontrolowania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwolnień lekarskich.

W zeszłym roku kwota zasiłków chorobowych, które zakwestionowane zostały przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyniosła ponad 21 milionów złotych. Aby ukrócić nadużycia, wystawianie zwolnień lekarskich od stycznia 2015 roku będzie odbywało się przy wykorzystaniu systemu informatycznego. Współcześnie wykrycie nadużyć – zwłaszcza przy krótkich zwolnieniach lekarskich – jest praktycznie niemożliwe. Dzieje się tak dlatego, że zwolnienie może być wystawione na trzy dni wstecz, zaś dostarczyć można je w ciągu siedmiu. W efekcie pracownik, zanim Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzyma stosowną informację, wraca już do pracy. Od przyszłego roku ma się to zmienić.

Problem dla pracodawcy

Krótkie zwolnienia to nie tylko problem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ale również pracodawców. W przypadku niewielkich firm rodzi się między innymi problem z prawidłowym zorganizowaniem pracy w firmie. Brak pracownika, który niewłaściwie korzysta ze zwolnienia lekarskiego przekłada się w zasadzie na pozostałych pracowników i szefa. O ile bowiem pozostali pracują ponad siłę i nierzadko po godzinach, o tyle podmiot zatrudniający jest zobowiązany choćby zapłacić im za pracę w godzinach nadliczbowych.

Zmiany w zwolnieniach lekarskich od stycznia 2015 roku! Sprawdź, czym są e-zwolnienie lekarskie. Zdjęcie pochodzi ze strony: pixabay.com

Zasady e-zwolnienia

Aktualnie e-zwolnienie znajduje się w fazie projektu ustawy. Warto jednak wiedzieć, jak będzie wyglądało wystawianie świadczeń na nowych zasadach. Mowa tu o tym, że lekarze będą mieli dostęp do specjalnych profili informacyjnych w dedykowanym systemie teleinformacyjnym. To właśnie tam zapisywać będą e-zwolnienia, które będą wysyłane drogą elektroniczną bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Inaczej mówiąc, Zakład będzie miał wiedzę o wystawionym zwolnieniu praktycznie zaraz po jego wystawieniu. Dodatkowo, poza elektroniczną formą zwolnienia lekarskiego, lekarze mają też wydawać jego kopię w formie papierowej.